............................................................................................................................................................................................................................ Meditatia Isihasta este perla stralucitoare a spiritualității occidentale. Permite pentru oricine o practica obținerea unui miracol: a fi spiritual în mijlocul vietii, a avea pace in suflet indiferent de cat de agitata si dificila ar putea fi viata. SUNTEM IN LUME, DAR NU SUNTEM AI LUMII Aici link-ul pentru INITIERE TEORETICA IN MEDITATIA ISIHASTA ................................................................................................................................................................

NU putem vorbi despre Isihasm fara sa vorbim de Grigorie Palama.
si aceasta fiindca Sfântul Grigorie Palama a inteles pe deplin miracolul meditatiei isihaste si a convins ca extraordinara sa eficienta este de la Dumnezeu si nu de la diavol, ca este buna pentru oricine si ca ortodoxa si duhovniceasca.

Ii datoram foarte mult, deoarece el a trebuit sa faca ani de temnita grea, doar fiindca tinea la isihasm si il marturisea.

Sfantul Grigorie Palama este cunoscut si sub numele de cel marturisitor al energiilor necreate.

Viata

S-a nascut la Constantinopol, in toamna anului 1296. A fost  cel mai mare dintre fratii sai, Macarie si Theodosie, si surorile sale, Epiharis si Theodota. La varsta de 20 de ani, tanarul Grigorie s-a calugarit la manastirea Vatoped, din Muntele Athos. Aici indrumator duhovnicesc i-a fost sfantul parinte Nicodim care se praznuieste pe data de 11 iulie. Nu dupa mult timp se indreapta catre manastirea Sfantului Atanasie – Athonitul, iar dupa trei ani se va stabili la schitul Glossia.

Din cauza incursiunilor otomane din anul 1326, va fi silit sa se mute la Tesalonic impreuna cu alti 12 monarhi isihasti, unde va fi hirotonit ca preot si isi va continua viata de asceza, intr-un schit din apropierea localitatii Veria. In timpul saptamanii statea izolat in rugaciune si post fara sa se intalneasca cu nimeni iar sambata si duminica, cobora in mijlocul fratilor si credinciosilor, slujind Sfanta Liturghie,  si predicand.

In urma atacurilor venite din partea sarbilor, se hotareste sa se intoarca la Athos, unde se va stabili in schitul “Sfantul Sava”. In cele din urma in anul 1347, Parintele Grigorie Palama este numit Arhiepiscopul Tesalonicului.

A trecut la cele vesnice la 14 noiembrie 1359. Conform traditiei, inainte de a inchide ochii , i s-a aratat Sfantul Ioan Gura de Aur care i-a spus urmatoarele cuvinte: “ Spre inaltimi, Spre inaltimi!”

Dupa 9 ani de la moartea sa, in semn de mare pretuire si recunoastere a meritelor sale spirituale a fost canonizat,  moastele sale fiind pastrate pana in ziua de astazi in orasul Tesalonic.

 

 

Invataturile lui Grigorie Palama

Sfantul Grigorie Palama vorbeste despre posibilitatea cunoasterii si unirii cu Dumnezeu. El afirma ca intreaga natura (fiinta) nelucratoare, se manifesta in afara sa prin energii. El vedea in lucrarile lui Dumnezeu, relatiile lui cu altceva, deci relatiile cu lumea creata. Natura dumnezeiasca nu este insa relatie, fiind asezata peste toate.

„Nu lucrarea se cunoaste din fiinta”, zice Palama, „ci fiinta  se cunoaste din lucrare”. Fiinta ramane dincolo de orice relatie, de orice impartasire, ascunsa in transcendenta absoluta.

“E fara nume aceasta fiinta suprafiintiala, ca una ce e mai presus de orice nume” mai spune el, chiar si numirile ce si le-a dat Domnul insusi : Eu sunt cel ce sunt, Dumnezeu, lumina, adevarul si viata, numiri pe care teologii le atribuie prin excelenta dumnezeirii celei mai presus de dumnezeire, si acestea sunt nume de lucrari”.

Din cauza marturiilor sale asupra energiilor necreate ale lui Dumnezeu, sfantul Grigorie a devenit neagreat atat de imparatul din acea vreme, cat si de catre “poporul” obisnuit, cu toate ca Sinodul  a recunoscut adevarul invataturilor sale, pentru ca ele se aratau a fi in continuarea invataturilor Sfintilor Parinti din primele veacuri crestine.

Discipolul lui Varlaam, călugărul bulgar Akyndinos, precum şi Patriarhul Ioan XIV Kalekas (1341-1347) precum si împăratul Andronicus III Paleologul (1328-1341) înclina şi el spre punctul lor de vedere. Akyndinos, al cărui nume însemna “cel care nu face rău”, de fapt a cauzat un mare rău prin învăţăturile sale eretice. Akyndinos a scris o serie de mici tratate în care îi denunţa pe Sf. Grigore şi pe călugării athoniţi drept provocatori de tulburări în cadrul Bisericii. La rândul său, sfântul a scris un răspuns detaliat în care demonta erorile lui Akyndinos. Însă patriarhul îl susţinea pe Akyndinos şi l-a numit pe Sf. Grigore vinovat de toate tulburările din cadrul Bisericii. În 1344 l-a pus în închisoare timp de patru ani (!). În 1347, când Ioan al XIV-lea a fost înlocuit de Isidor (1347-1349), Sf. Grigore a fost eliberat şi numit Arhiepiscop al Tesalonicului.

Deci, pentru ca noi să putem practica simpla dar eficienta rugăciune a Inimii a fost nevoie ca cel puţin un om să stea în închisoare… dar, de fapt, exemplele ar putea continua.

Sfantul Grigorie Palama a aparut in disputele teologice ca aparator al monahilor isihasti. Acesti monahi, indeletnicindu-se cu lucrarea trezviei si a rugaciunii neincetate, “Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul!”, vedeau lumina necreata a lui Dumnezeu.

Adversarii isihastilor sustineau ca este imposibila vederea lui Dumnezeu de catre om, respingand distinctia dintre fiinta si energii in Dumnezeu si astfel excluzand orice posibilitate reala  de comuniune a omului cu Dumnezeu. Sfantul Grigorie Palama le-a raspuns acestora ca isihastii nu vad Fiinta lui Dumnezeu, ci energiile necreate care se revarsa din Fiinta Lui.

El a fost acuzat in special de faptul ca “ a creat tulburari in Biserica”, acuzatie primita de foarte multi Sfiniti ai bisericii crestine, deoarece sfintenia si curajul sunt de fiecare data incomode, produc “scandal” tulburndu-i pe fariseii care slujesc in Biserica si care nu suporta sa auda glasul Adevarului, glas menit sa-i scoata din “cumintenia” pacatelor lor..

Printre Sfintii Parinti care au primit acelasi gen de acuzatii se numara si: Ioan Gura de Aur, Grigorie Teologul, Atanasie cel Mare, Maxim Marturisitorul, Ioan Damaschinul, Nectarie de Eghina, si inca multi, multi altii, iar lista se intinde pana in zielele noastre cu nume ca: Iustin Popovici sau parintele nostru Gheorghe Calciu.

Atat viata cat si invatatura  Parintelui  Grigorie Palama, ne arata ca Dumnezeu – Cuvantul, Adevarul nu poate fi “inchis” si nici facut sa paleasca din stralucirea sa. Intreaga sa viata a fost una destinata propovaduririi adevarului, fiind o predica vie, plina de cuvintele harului, o marturie nestinsa a experientei sale directe, cu realitatea fiintei lui Dumnezeu.

Si nu in ultimul rand, sa luam aminte la cuvintele din Acatistul Sfantului care ne spun: “ Toata stiinta cea din afara ai dobandit Preafericite, ca un cunoscator si preaintelept, dar  te-ai aratat mai apoi infocat iubitor al frumusetii lui Dumnezeu  Grigorie, inteleptind prin dumnezeiestile tale cuvinte pe cei ce cu evlavie te lauda pe tine!

........................................................................................................................................................................ VA SUGERĂM SĂ VĂ INSCRIETI IN LISTA DE NEWSLETTER pentru a putea avea o legatura directa in cazul unor comunicari importante sau articole speciale semnificative. Pentru aceasta este suficient sa trimiteti un mail cu mentiunea „Pentru newsletter” la adresa : isihasm777@gmail.com. ................................................................................................................................................................

Comments are closed.